Verdivurdering ved salg av bedrifter!

Går du i tanker på å selge bedriften din?

Verdivurdering av foretak utarbeides som oftest med bruk av økonomiske modeller i kombinasjon med erfaringsbasert prising og skjønn.

Men hvilke økonomiske modeller er de vanligste, og hva avgjør hvilken av modellene som bør benyttes?

Det finnes flere artikler om salg av bedrifter på nettet. Her er noen artikler som jeg mener deg god informasjon om verdivurderinger av bedrifter:

De mest benyttede økonomiske modellene ved verdsetting av bedrifter

Verdivurdering av foretak utarbeides som oftest med bruk av økonomiske modeller i kombinasjon med erfaringsbasert prising og skjønn. Men hvilke økonomiske modeller er de vanligste, og hva avgjør hvilken av modellene som bør benyttes?

Kom i gang med prising av din bedrift

Å finne «riktig pris» på foretaket er en av de viktigste oppgavene du som selger må løse når du skal selge bedriften din. I denne artikkelen gir vi deg en introduksjon til verdsetting av selskap, og informasjon om hva du bør ta hensyn til når du skal finne fram til en riktigst mulig utgangspris.

Hva representerer verdiene i selskapet ditt?

Hvor store verdier det er i et foretak er en av de viktigste og mest sentrale faktorene som påvirker den endelige omsetningsprisen for et selskap. For deg som bedriftsselger er det derfor viktig å ha god oversikt over hva som faktisk representerer dine eksisterende og forventede selskapsverdier.

I denne artikkelen ser vi nærmere på de forskjellige metodene som benyttes for å definere selskapsverdier og hvilke prisfaktorer som i denne sammenheng er de mest sentrale.

Hvem kan ha størst nytte av å overta verdiene i din bedrift?

Man kan selvfølgelig argumentere for at et foretak har en gitt verdi, men verdi alene avgjør ikke prisen. Graden av nytteverdi for den enkelte potensielle kjøper vil også ha stor betydning for hvor mye noen er villige til å betale. For deg som selger er det derfor viktig å ha en formening om for hvem bedriften din kan være mest verdifull.

Dette er den tredje artikkelen i en serie på fem, hvor vi fokuserer på tankesettet rundt verdivurdering av SMB-foretak og hvordan man som bedriftsselger kan finne fram til en riktigst mulig pris.

Hva påvirker en kjøpers betalingsvilje?

At det finnes verdier i en bedrift som kan nyttiggjøres av en ny eier er en forutsetning for en mulig overdragelse. Men, at det finnes overførbare verdier er likevel ikke ensbetydende med at noen faktisk vil være villig til å betale for å overta disse. Og for å være tydelig, når vi i denne sammenheng snakker om viljen til å betale, så tenker vi først og fremst på betaling i form av en pengeoverføring.

I denne artikkelen ser vi derfor nærmere på noen av de faktorene som kan ha betydning for en mulig kjøpers betalingsvilje.

Hvor mye kan du forvente å få betalt for bedriften din?

Hvor godt betalt du kan få for bedriften din avhenger av en rekke faktorer, hvorav de mest sentrale er selskapsverdier, etterspørsel i markedet, og resultat av forhandlinger.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på disse grunnleggende prisfaktorene og dele noen tanker om hvordan de nevnte elementene påvirker den endelige prisen.

Ovennevnte artikler er hentet fra Nobema AS - en digital markedsplass for salg av små og store bedrifter - hvor jeg har en samarbeidsavtale..

Jeg kan hjelpe deg med verdivurderinger og salg av bedriften din. Jeg følger deg også som sparringspartner gjennom hele prosessen.

Har du tanker om salg, eller kjøp av andre bedrifter - ta kontakt for en prat.

Forrige
Forrige

Ignite - oppfyll kravene til åpenhetsloven!

Neste
Neste

Vet du verdien på selskapet ditt?