Da jeg møtte meg selv i døra!
Vi har alle hørt uttrykkene:
“smake din egen medisin”
“skomakerens barn som ikke har sko”
“møte seg selv i døra”
Har du møtt deg selv i døra?
Når jeg selv ønsket å gi min egen markedsføring en ekstra løft, møtte jeg meg selv i døra.
For meg var det viktig å bygge en ny profil i min egen markedsføring. Selv var jeg for tett på “meg selv” og så ikke lenger klart på hvordan det var riktig å framstille meg for at folk skal forstå hva jeg egentlig driver med.
Jeg jobber med en stor bredde av saker alt i fra styreroller, konsulenttjenester, økonomioppfølging, ledelse, personalstyring, strategisk rådgiving, sparringspartner og alt som har med det jeg vet enslige eiere og ledere gjerne vil ha hjelp til i hverdagen. Det å få alt dette ned i et begrep klarte jeg ikke selv.
De fleste jeg møter, prøver alltid å sette meg i bås: Er det regnskapsmann du er, er du styremann, er du finansmann?
Jeg er ingen av delene. Jeg har lang erfaring fra forretningsdrift og er vant til å se det store bildet, se mulighetene ut i fra det, og gi praktiske råd som kan hjelpe bedriften i utviklingen.
Jeg har flere samarbeidspartnere som jeg jobber med. Dette kan også virke forvirrende for andre når jeg i det ene øyeblikket representerer en samarbeidspartner og i det andre meg selv eller et annet firma.
Jeg trengte rett og slett hjelp fra noen som har dette som profesjon og som kunne hjelpe meg med å få en ny profil og bygge en ny merkevare.
Men det å kontakte profesjonelle rådgivere i denne sammenhengen er dyrt og en stor investering på flere hundre tusen kroner.
Selv kjente jeg spørsmålene komme fram i fra bakhodet mitt på rekke og rad….:
Er det riktig å bruke så mye penger nå Finn når du er en oppstartsfase og ikke har nok inntekter ennå?
Er det ikke bedre å vente til du har flere inntekter og har bedre råd til å gjennomføre dette?
Er det riktig å gjøre dette nå - skal du ikke heller vente å se det an til du får noen flere oppdrag?
For å komme litt videre hentet jeg inn tilbud på hva det ville koste. Da jeg fikk et tilbud fra FotoKnoff AS og så hva det kom til å koste, kom det automatisk opp i hodet mitt:
”Jeg har absolutt behov for deg og dine kunnskaper. Det går litt dårlig akkurat nå. Jeg får vente og se om det går litt bedre før jeg kan engasjere deg.”
Det var utrolig hvor mange spørsmål som plutselig dukket opp. Dårlig samvittighet hadde jeg også for å bruke så mye penger av min privatøkonomi til å foreta en slik satsing. For å klare dette måtte jeg låne inn penger privat til bedriften. Det gjorde også at beslutningen satt lang inne.
Følelsen av å komme i et slags vakuum og stillstand var stor - jeg måtte få en endring og offensiv for å komme videre. Selv var jeg ikke i stand til å komme videre.
Jeg kalte inn til et “styremøte” for å ta diskusjonen med mitt styre - var ikke i stand til å ta beslutningen alene. Alle styremedlemmene var til stede (kona og jeg), og jeg la fram alle argumenter for og i mot slik “kampen” foregikk oppe i mitt hode.
Til slutt var det kona Larisa som hadde det avgjørende ordet: Dette er en investering i økte inntekter! For å tjene mer penger må vi investere! Dette er ikke kostnader! Det er markedsføring for å øke inntektene. Når du ønsker å endre og ikke har markedsføring som profesjon, må du leie inn fagfolk!
Alt dette var som å høre meg selv argumentere til mine kunder og potensielle kunder.
Hva ble styrevedtaket? Takket være at jeg hadde noen å sparre med, kom jeg selv raskt ned på jorden og fulgte mine egne råd.
Det var bakgrunnen for at jeg satte i gang en større arbeid med å bygge merkevaren min og en helt annen nettside og profil. Tvilen min var imidlertid om FotoKnoff AS som jeg selv er styreleder i var det riktige valget. Klarer de å levere etter mine forventninger? Jeg kan ikke velge dem bare på bakgrunn av at jeg er styreleder i selskapet.
Mine harde forhandlinger, misforståelser og forventningsavklaringer med FotoKnoff AS kan du lese mer om her i neste artikkel.