Frustrasjon - starten på et negativt og forsuret arbeidsmiljø, oppsigelse, eller mulighet?
Som leder har jeg tidligere hatt medarbeidere som har reagert urasjonelt og skapt «støy» i organisasjonen.
Når jeg har forsøkt å avdekke årsaken, har det ofte kommet forklaringer som ikke har stemt med min oppfatning av virkeligheten.
Det kan være vanskelig å komme til bunns i hva som er årsaken, da vedkommende selv ofte ser mørkt på det meste rundt seg og bygger opp sin egen virkelighet som bare blir verre og verre. Da er vedkommende frustrert – en situasjon som bare utvikler seg negativt hvis du ikke klarer å gripe fatt i årsakene.
Som leder skal du også være oppmerksom på at frustrasjon og slik adferd hos flere, kan være et tegn på at noe er galt med arbeidsmiljøet, og at de ikke tør å gå i direkte dialog med sine kollegaer eller leder.
Hvordan opplever du som leder dette i din organisasjon?
Det kan være «frustrerende» å ha «frustrerte» medarbeidere rundt seg 😊 Ta gjerne kontakt med meg og del dine erfaringer, og hvordan du jobber med dette internt. Hvilke utfordringer har du?
Selv har jeg kjent på denne følelsen av frustrasjon personlig hos meg selv, flere ganger opp igjennom årene. Når du først er frustrert, er det lett å bare gå inn i en negativ spiral hvis du ikke er bevisst å klarer å bryte ut av denne.
Har du kjent på følelsen når du mister motivasjonen og gløden du hadde tidligere?
Det er ikke like morsomt å gå på jobb som før. Du blir fortere sliten, og gradvis leter du etter årsaken.
Du finner stadig nye årsaker til din manglende motivasjon. Det blir stadig tyngre å komme seg gjennom uken og du lengter til fredag og helg. Hadde jeg bare hatt…….. hvis bare ikke………. Du begynner å skylde på andre for din egen situasjon.
Når du er frustrert søker du kompensasjon enten det er lønn eller andre måter å kompensere for at du ikke trives. «Kompensasjonene» hjelper ikke og du blir bare mer frustrert. Du søker hele tiden bekreftelser på at dine forklaringer og bekymringer er riktig.
Til slutt ønsker du å finne en annen jobb hvor du ikke har samme frustrasjoner som denne.
Årsaker til frustrasjon kan være mange:
Frustrasjonene kan være årsak i mange ting:
En leder som ikke ser deg («Jeg vil at sjefen min skal rose meg for det arbeidet jeg gjorde»)
Trygghet, usikkerhet («Jeg trenger at sjefen min verdsetter meg»)
Sjefen min ignorerer alt, har ikke tid, og anerkjenner ingenting
En leder som ikke involverer deg eller går over hodet på deg
Kollegaer som blander seg inn i dine oppgaver
Kollegaer som ikke gjør jobben sin
Dårlige arbeidsforhold
Private problemer
Kunder som hele tiden urettferdig maser og klager
Manglende beslutninger og avklaringer fra bedriften som stopper deg i å komme videre
En jobb eller oppgave du har utført på en dårlig måte.
Du stoppes hele tiden av hindringer for å kunne gjøre jobben.
Av og til vet du ikke hva som er årsaken til frustrasjonen – du bare kjenner den tar tak inni deg og vokser. Det går utover jobben din og du forklarer dette med at årsaken er at andre ikke gjør jobben sin slik at du kan gjøre din.
Du blir mer aggressiv i kommunikasjonen med andre – det er jo tross alt deres skyld at du ikke trives. Du leter etter bekreftelser på at du har rett, og at din kollega ødelegger for deg.
Hva er frustrasjon?
Frustrasjon er en emosjonell reaksjon (irritasjon, sinne, skuffelse) som oppstår når målrettet atferd blir hindret.
Hvis frustrasjonen ikke blir overvunnet på en konstruktiv måte, kan frustrasjon slå ut i aggresjon, apati eller umodne atferds former. Slike negative reaksjoner forekommer ofte ved atferds avvik og i nevrotiske handlingsmønstre.
Høye forventninger og mye ansvar er ofte noe som kan bli forbundet til frustrasjon. Frustrasjon er en følelse som fremkalles når et personlig mål ikke klarer å bli oppnådd, eller du blir hindret i å oppnå dette.
Hva skjer når du er frustrert?
Frustrasjon kan ofte gi flere utslag:
Den frustrerte blir stille mer og mer demotivert, mister motivasjon og søker seg ny jobb.
Den frustrerte må ha utløp for sin frustrasjon og påvirker arbeidsmiljøet negativt. Frustrasjonen får en til å angripe eller skade den som forårsaker følelsen.
Hvis du er i en situasjon som kan endres, kan frustrasjon være din venn og kan tjene som et boost for endring. Det kan være det du trenger for å endre tilværelsen din.
Alternativ 1 – skaper ofte størst overraskelse når vedkommende går ut av døren etter å ha fått en ny jobb et annet sted. Til slutt finnes det ikke noe alternativ enn å starte friskt et annet sted i ny jobb. Ofte kommer det som en stor overraskelse for resten av bedriften – vedkommende gjør en god jobb og du ønsker ikke å miste medarbeideren.
Alternativ 2 skaper et dårlig arbeidsmiljø da vedkommende ofte søker bekreftelser hos andre.
Frustrerte medarbeidere må ha andre å betro seg til for å få bekreftet deres egen frustrasjon. Diskusjonen går i gangene og «noen snakker» sammen og «mener noe» om det negative miljøet. Den frustrerte trenger flere og flere bekreftelser som næring til at ting ikke fungerer som det skal.
En negativ adferd er også en måte å tilkalle oppmerksomhet på og be om hjelp til å komme ut av frustrasjonen.
Alternativ 3 – er den «enkleste» formen. Er du raskt ute og avdekker frustrasjon og årsaken til dette kan du løse opp i «floken» og sørge for at medarbeideren retter fokuset mot noe produktivt. Dette kan ofte være at medarbeider får hjelp, andre type oppgaver, eller bestemmer seg for å skape en positiv endring selv.
Mange ledere undervurderer hvordan frustrasjonen negativt kan påvirke arbeidsmiljøet i bedriften. De ser ikke faretegnene og lar giften strømme inn og forgifte arbeidsmiljøet.
Et negativt og forsuret arbeidsmiljø går ut over alle!
Å la frustrasjon utvikle seg hos medarbeidere ender alltid opp i følgende:
et negativt og forsuret arbeidsmiljø som går ut over alle
medarbeidere som mister fokus på jobben som skal utføres
medarbeidere som påvirkes av andre frustrerte medarbeidere, og som ender opp i frustrasjon eller å finne seg annen jobb.
Frustrasjonen kan utvikle seg til å bli en personalsak hvis det går for langt. (har sett flere saker hvor leder venter med å gripe inn før det har gått for langt).
Hvordan komme seg ut av frustrasjon?
Å håndtere frustrasjon positivt innebærer å distansere deg selv fra hendelsene, utsette beslutninger du må ta, og prøve å se på situasjonen fra et «fugleperspektiv”.
Å identifisere nøyaktig hva som fikk deg til å føle deg frustrert er grunnleggende for å forstå hvorfor du reagerte på en eller annen måte. Det vil tillate deg å se problemet fra et annet perspektiv, slik at du neste gang vil ha bedre verktøy for å kontrollere det.
Det er ikke alltid like enkelt. Du har kanskje selv hørt at «du må prøve å se positivt på det» når alt du tenker er bare negativt.
Den frustrerte klarer ikke alltid selv å gjøre dette og trenger hjelp sine kollegaer eller leder. Hvis ikke de er i stand til å gå inn i situasjonen kan en coach være et godt alternativ.
Motivasjon spiller en sentral rolle i frustrasjon. Når du er motivert, reduserer det sannsynligheten for at frustrasjon oppstår, og hjelper deg å komme deg raskere ut av frustrasjonen.
Hvordan snu frustrerte medarbeidere til en mulighet for videre utvikling?
Ingen medarbeidere ønsker å være frustrert. Ledere kan ofte være forsiktig med å gripe inn for ikke å «blande seg inn».
Hvis du som leder ikke tar tak i situasjonen, kan det tas som et tegn på at du som leder ikke bryr deg om dine ansatte.
Følg med på endret adferd til medarbeidere og rekk ut en hånd til den du ser er frustrert.
Diskuter frustrasjonen med medarbeideren og avdekk hva som er grunnlaget for denne.
Hva er virkeligheten? Kanskje skyldes det misforståelser?
For å komme ut av frustrasjonen må man akseptere virkeligheten. Å komme videre er avhengig av at dette – at man har samme virkelighetsoppfatning. Det er derfor viktig at du som leder «borrer» videre og hjelper å finne hva som plager medarbeideren. Det er ikke bestandig at det første svaret som kommer er den reelle årsaken til frustrasjonen.
Det er ikke enkelt å akseptere vanskelige situasjoner og det er lett å holde fast ved sin «egen virkelighet»
Er det mulig å løse? Ikke gi deg før du har en avklaring. Sett opp tid til en ny prat.
Kanaliser frustrasjon til et annet fokus og måloppnåelse der det er mulig.
Av og til kan det være riktig at medarbeideren skifter jobb. Da har du oppnådd en avklaring og kan bidra til at vedkommende blir hjulpet inn i en ny arbeidssituasjon med en frisk start.
Da sørger du også samtidig for at arbeidsmiljøet i din bedrift ikke lider videre.
Ta gjerne kontakt med meg for en prat hvis du har utfordringer med dette i din organisasjon.
Lykke til!