Jeg trenger din hjelp!

Har du noen gang spurt dine medarbeidere om hjelp?

Jeg snakker ikke om hjelp med enkelte oppgaver. Jeg snakker om den type hjelp hvor du må ha "alle på dekk" i en kritisk situasjon for å oppnå viktige mål for firmaet.

Hva gjør du når du kommer i en situasjon hvor alt tårner seg opp, og du ikke ser løsning for å bli ferdig med prosjekter eller andre oppgaver? Alt går på bekostning av framdrift av viktige oppgaver som bringer firmaet framover. Ting stopper opp og du blir stadig mer fortvilet selv.

Etter min egen erfaring er ledere alt for beskyttende overfor sine medarbeidere. Som leder påtar du deg ofte selv alt for mange oppgaver i forhold til tiden du har tilgjengelig. Da er det bare to utganger av situasjonen - stå på til du "møter veggen" eller at du blir "flaskehalsen" for framdrift i bedriften.

Da må du som leder oppriktig og ærlig be om hjelp. Vi kommer ikke dit samlet hvis ikke alle stiller opp.

Selv gikk jeg til coaching hos en annen leder - Geir Nordal (den gang Din Utvikling AS) en periode når jeg ledet et selskap i Oslo. Vi hadde mange prosjekter på gang og jeg påtok meg stadig flere oppgaver for å klare å gjennomføre det som var planlagt. På et tidspunkt så jeg ikke noen løsning og oppgavene bare tårnet seg opp for meg. Da fikk jeg spørsmålet fra Geir: Har du spurt om hjelp?

Jeg kan jo ikke spørre mine medarbeidere som hjelp når jeg er satt til å lede disse?

Å be om hjelp er en svakhet?

Merkelig nok har vi selv en rekke forskjellige motforestillinger og forklaringer inni hodet vårt om hvorfor vi ikke kan be om hjelp. Dette er ofte den største svakheten vi som ledere har når vi hele tiden "kjører film" og ser for oss hva som vil være resultatet.

  • Mine medarbeidere har ikke tid til å påta seg flere oppgaver

  • Å be om hjelp er jo å vise svakhet

  • Hva vil mine medarbeidere tenke når jeg ber dem om hjelp?

  • Jeg som leder er jo den som skal komme med løsningene til alle?

  • Alle forventer at jeg som leder skal ta "ansvar"

  • Hvis ikke jeg som leder kan gjøre jobben min, hvordan kan jeg forlange det fra andre?

Informere eller involvere?

Som leder tror du ofte at du involverer dine medarbeidere mens sannheten er kanskje:

  • Du informerer og ikke involverer

  • Du delegerer og fordeler oppgaver

  • Du tar avgjørelser på vegne av medarbeidere for å "beskytte" dem.

  • Måten du framtrer på gir ikke oppfatningen hos din medarbeider at du involverer.

Hva skjer når du ber om hjelp?

Når du som leder ber om hjelp fra dine medarbeidere, vil du oppdage at det er et utrolig sterkt verktøy:

  • Du viser at du som menneske er sårbar og har behov for hjelp som alle andre for å klare å gjennomføre tidsfrister og oppgaver som bringer firmaet framover.

  • Du viser du er avhengig av alle dine medarbeidere for å nå et samlet mål for firmaet. Dere står sammen - skaper et fellesskap.

  • Du viser en grunnleggende respekt for dine medarbeidere ved å vise tillit. Hvis min sjef kommer til meg og ber om hjelp betyr det at jeg har en reell påvirkning i selskapet.

Når kan du be om hjelp?

Når du ber om hjelp må du være oppriktig. Det å be om hjelp til å utføre enkelte oppgaver er ikke den type hjelp jeg snakker om. Det er det samme som at du som leder bare fordeler og delegerer oppgaver. Du må derfor kun gjøre det i de situasjoner hvor du oppriktig selv ønsker å få hjelp og involvere alle.

  • Når du står foran en kritisk situasjon hvor du trenger "alle på dekk"

  • Når du selv må ha et ekstra sterkt fokus på å løse oppgaver eller prosjekt som er viktig for alle, og du ikke kan gjøre dette samtidig med alle andre oppgaver (må frigjøre tid).

  • Når du selv er i en situasjon at alt "tårner seg opp for deg" og du ikke ser noen løsning for å komme deg ut av dette.

  • Når du skal planlegge en strategi og det er viktig at alle dine medarbeidere har et eierskap i å gjennomføre dette.

Refleksjoner?

  • Du forventer at dine medarbeidere skal komme til deg eller sine kollegaer når de trenger hjelp og ikke er i stand til å utføre en oppgave kunnskapsmessig eller tidsmessig. Hvordan kan du som leder gå foran og skape en kultur for dette, og vise at det er naturlig?

  • Involverer du dine medarbeidere eller bare informerer du, fordeler oppgaver og delegerer?

  • Gir du ansvar og ansvarliggjør du dine medarbeidere, eller fordeler du bare oppgaver og delegerer?

  • Hva tror du hadde skjedd på din arbeidsplass hvis du kom og ba dine medarbeider om hjelp?

I mitt tilfelle opplevde jeg en enestående mottakelse fra alle medarbeidere som tok et ekstra ansvar en periode til vi kom i land og fikk lansert nye netthandel med en rekke andre produkter samtidig. Alle stilte opp og bidro ut i fra sine egne forutsetninger med støtte, arbeid og ansvar, slik at vi kom i mål med lansering.

Det er ikke enkelt å be om hjelp. Det sitter ofte langt inne og er en terskel som du selv må overvinne. Selv har jeg hatt god erfaring med å be om hjelp - flere ganger.

Dette har gitt meg en helt annen type tillitsfull, direkte og ærlig dialog med mine medarbeidere i hverdagen, som jeg ikke hadde fått ellers.

Anbefales!

Forrige
Forrige

Prøvetid i ansettelse!

Neste
Neste

Aksjonærregister-oppgaven for 2023